A bibliographical analysis in the literature of value co-creation in private higher education between the years 2006 to 2016

Main Article Content

Maicon da Silva
Luis Carlos Alves da Silva
Flávio Régio Brambilla
صندلی اداری

Abstract

The present research aims to present a bibliographical analysis of scientific publications on the theme "value co-creation in private higher education", carried out from 2006 to 2016. Methodologically, this article was carried out through a bibliographical survey, with the objective of selecting the publications made in scientific journals in the pre-stipulated period. Form 54 publications were selected. It was observed that in the year 2016 there were the highest number of publications (10), already years of 2006, 2007 and 2013 were the ones with the lowest number of publications (2). Also, it was identified that the authors that obtained the most prominence in the research were Robert F. Lusch and Stephen L. Vargo, where they obtained (5) publications each. In relation to the most published journals on the subject were Journal of Business Research and Journal of Service Management, with (3) publications each. In this context, it was possible to note that the words that were the most successful in high repetition were: value co-creation, logic dominant of service, value, service. The relevance of this research comes from the moment that value co-creation is seen as an important tool for marketing administration allowing for constant improvements through the exchange of experiences between teachers and students in the classroom environment. Thus, in private higher education, student satisfaction and value creation are the result of individual or joint actions (institution, teacher and student).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Maicon da Silva, Universidade de Santa Cruz do Sul

Mestre em Administração. Especialista em MBA em Gestão Empresarial, MBA em Gestão de Pessoas e Recursos Humanos, Docência no Ensino Superior e Docência no Ensino Técnico e Profissional. Pós-Graduação em Tutoria em Educação a Distância. Graduado em Administração (Bacharelado). Sócio Proprietário (Administrador) da Empresa Fácilserv Serviços Terceirizados Ltda. Administrador (Responsável Técnico) das Empresas Apolo Construtora Ltda, Seidel e Bergmann Ltda, RHCIDADE Soluções Humanas Ltda. Experiência no setor administrativo público e privado. Elaboração de projetos e captação de recursos do Governo Federal e Estadual. Contratação e Gerenciamento de Pessoal. Direto de Marketing. Treinamento e Desenvolvimento de Profissionais. Assessoria de Imprensa.

Luis Carlos Alves da Silva, Universidade de Santa Cruz do Sul

Mestrando em Administração na área de Gestão Estratégica de Marketing no PPGA da Universidade de Santa Cruz do Sul (2019). MBA Executivo em Gestão de Pessoas - Faculdade Unyleya (2017) Pós-Graduação Docência no Ensino Técnico e Profissional - Instituto Interclasse (2018) Graduado em Administração pelo Centro de Ensino Superior Dom Alberto (2015). Consultor pela Controler Assessoria Empresarial. Experiência em Gestão de Estoques, Implementação de Sistemas, Gestão Comercial, Gestão de Marketing. Professor do Centro de Educação Profissional Unisc (2019). Bolsista do Programa BIPSS - Bolsas Institucionais para Programas de Pós-Graduação da Universidade de Santa Cruz do Sul, RS, Edital 01/2019

Flávio Régio Brambilla, Universidade de Santa Cruz do Sul

Bacharel em Administração. Bacharel em Direito. Especialista em Recursos Humanos, Gestão Organizacional, Educação a Distância e Gestão Educacional. Mestre em Administração e Negócios: Marketing. Doutor em Administração. Professor Universitário (Mestrado em Administração). Pesquisador (interesse principal de pesquisa): Marketing Estratégico; Lógica Dominante do Serviço; Cocriação de Valor; Marketing de Relacionamento e CRM; Recuperação de Serviço. Consultor Organizacional. Professor e Coordenador Adjunto do Mestrado em Administração da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).

References

AAKER, A. D.; KUMAR, V; DAY, S. G. (2001) Pesquisa de Marketing. São Paulo: Atlas.

ABRANTES, J. L.; SEABRA, C.; LAGES, L. F. (2007) Pedagogical affect, student interset, and learning performance. Journal of Business Research. v. 60, p. 960-964.

ALVES, H.; RAPOSO, M. (2007) Conceptual Model of Student Satisfaction in Higher Education. Total Quality Management, v. 18, n. 5, p. 571-588.

ATHANASIOU, A. (2007) Developing Learner Autonomy through Collaborative Learning in a Higher Education Context. Journal of Business and Society, v. 20, n. 1, p. 115-129.

BENDAPUDI, N.; LEONE, R. P. (2003) Psychological Implications of Customer Participation in Co-Production. Journal of Marketing, v. 67, p. 14-28.

BENDAPUDI, N.; LEONE, R. P. (2001) How to Lose your Star Performer without Losing Customers. Too. Harvard Business Review, p. 104-112.

BERNARDES, B.; LUCIAN, R. (2015) Crowdfunding: A influência da co-criação e do sentimento de pertença na satisfação dos apoiadores luso-brasileiros. Revista Gestão Org., v. 13, Edição Especial. p. 360-369 ISSN 1679-1827 http://www.revista.ufpe.br/gestaoorg.

BRAMBILLA, F. R.; DAMACENA, C. (2012) Cocriação de valor no ensino superior privado: uma análise etnometodológica com alunos de administração de uma universidade do sul do Brasil. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 13, n. 3, p. 455–490.

BRAMBILLA, F. R. (2010) Entendendo a lógica dominante do serviço em marketing: conceitos e premissas. XXXIV encontro da ANPAD. Rio de Janeiro/RJ – 25 a 29 de setembro de 2010.

BRAMBILLA, F. R. (2010) Abordagem etnometodológica acerca da co-criação de valor na graduação em Administração do ensino superior privado / Flávio Régio Brambilla; orientador Claudio Damacena. – São Leopoldo. Tese (Doutorado em Administração). – Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

CAMARINHA, D.; COSTA, B. K.; VIEIRA, S. F. A. (2013) Dinâmica da cocriação de valor no setor da saúde: um estudo de casos múltiplos no mercado paulista. PRETEXTO 2013 Belo Horizonte v. 14, n. 1, p. 88-105. ISSN 1517-672 x (Revista impressa) ISSN 1984-6983 (Revista online).

CLAYSON, D. E. (2009) Student Evaluations of Teaching: Are They Related to What Students Leam? A Meta-Analysis and Review of the Literature. Journal of Marketing Education. v. 31, n. 1, p. 16-30.

CICCANTELLI, S.; MAGIDSON, J. (1993) Consumer Idealized Design: Involving Consumers in the Product Development Process. Journal of Product Innovation Management, v. 10, p. 341-347.

CHUNG, E.; McLARNEY, C. (2000) The Classroom as a Service Encounter: Suggestions for Value Creation. Journal of Management Education, v. 24, n. 4, p. 484-500.

DIETRICH, J. F.; BRASIL, V. S.; FRIO, R. S. (2013) O processo de cocriação de valor entre empresas e consumidores: uma análise comparativa de dois casos da indústria de bens e consumo. RAIMED - Revista de Administração IMED, v. 3, n. 3, p. 221-238 - ISSN 2237 7956.

D’AVILA, L. C.; DAMACENA, C.; GARRIDO, I. L. (2008) Valor de Marca na Nova Lógica de Serviços. In: Anais do XXXII EnANPAD. Rio de Janeiro: ANPAD.

DUKE, C. R. (2002) Learning Outcomes: Comparing Student Perceptions of Skill Level and Importance. Journal of Marketing Education. v. 24, n. 3, p. 203-217.

DONG, B.; EVANS, K. R.; ZOU, S. (2008) The Effects of Customer Participation in CoCreated Service Recovery. Journal of Academy of Marketing Science, v. 36, n. 1, p. 123-137.

EDVARDSSON, B.; TRONVOLL, B.; GRUBER, T. (2011) Expanding Understanding of Service Exchange and Value Co-Creation: A Social Construction Approach. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 39, n. 2, p. 327-339.

FASSINGER, P. A. (1995) Understanding Classroom Interaction: Students’ and Professors’ Contributions to Students’ Silence. Journal of Higher Education, v. 66, n. 1, p. 82-96.

FONTOURA B. B. F.; WITTMANN, M. L. (2016) Organizações e desenvolvimento: reflexões epistemológicas. Revista do CEPE. Santa Cruz do Sul, n. 43, p. 101-118.

GHEMAWAT, P. (2007) A estratégia e o cenário dos negócios: texto e casos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman.

GRANITZ, N. A.; KOERNIG, S. K.; HARICH, K. R. (2009) Now It’s Personal: Antecedents and Outcomes of Rapport between Business Faculty and their Students. Journal of Marketing Education, v. 31, n. 1, p. 52-65.

GRÖNROOS, C. (2011) A Service Perspective on Business Relationships: the Value Creation, Interaction and Marketing Interface. Industrial Marketing Management, v. 40, n. 2, p. 240-247.

GRÖNROOS, C.; RAVALD, A. (2011) Service as Business Logic: Implications for Value Creation and Marketing. Journal of Service Management, v. 22, n. 1, p. 5-22.

HOFSTATTER, C. R. (2010) Estudo dos efeitos da co-cocriação de valor no desempenho percebido, satisfação e lealdade / por Cássia Rebelo Hofstatter. – São Leopoldo.

HOLBROOK, M. (2002) (Ed.) Consumer value: a framework for analysis and research. Routledge, 2002.

HOMANS, G. C. (1977) As Pesquisas na Western Electric. In: BALCÃO, Y.; CORDEIRO, L. O Comportamento Humano na Empresa. 3.ed. Rio de Janeiro: FGV.

KOTZÉ, T. G.; PLESSIS, P. F. (2003) Students as “Co-Producers” of Education: A Proposed Model of Student Socialization and Participation at Tertiary Institutions. Quality Assurance in Education, v. 11, n. 4, p. 186-201.

MALHOTRA, N. K. (2001) Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman.

MATIAS, A. P.; CIPRIANI, R.; SILVA, C. D.; GLAVAM, R. B.; MICHELS, E.; MICHELS, E. (2015) A cocriação de valor no ensino superior privado: um estudo de caso no curso de administração da faculdade Capivari – FUCAP. XV Colóquio Internacional de Gestão Financeira no Século XXI Mar del Plata – Argentina 2, 3 e 4 de dezembro de 2015.

MEUTER, M. L.; OSTROM, A. L.; ROUNDTREE, R. I.; BITNER, M. J. (2000) Self-srvice technologies: understanding customer satisfaction with technology-based service encounters. Journal of Marketing, v. 64, p. 50-64.

MEYER JÚNIOR, V.; MURPHY, J. P. (2003) Dinossauros, gazelas e tigres: novas abordagens da administração universitária, um diálogo Brasil e EUA. 2 ed. Florianópolis: Insular.

MORAES, R. O.; et al. (2013) Gestão Estratégica de Custos: Investigação da Produção Científica no Período de 2008 a 2012. In: Congresso Brasileiro De Custos, 20., Uberlândia. Anais.... São Leopoldo: Associação Brasileira de Custos.

NAMBISAN, S. (2002) Designing virtual customer environments for new product development. Academy of Management Review, v. 27, p. 392-413.

OLIVEIRA, S. C. M.; et al. (2013) Bibliometria em artigos de contabilidade aplicada ao setor público. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 20., Uberlândia. Anais.... São Leopoldo: Associação Brasileira de Custos.

OLIVEIRA, T. M. V.; IKEDA, A. A. (2005) O conceito de valor para o cliente: definições e implicações gerenciais em marketing. Gestão Org., v. 3, n. 1.

PAYNE, A. F; STORBACK, K.; FROW, P. (2008) Manangin the co-creation of value. Journal of the Academy of Marketing Science, Greenvale, USA, v. 36, p. 83-96.

PAYNE, A. F.; STORBACKA, K.; FROW, P. (2007) Managing the co-creation of value. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 36, n. 1, p. 83-96.

PRAHALAD, C. K.; RAMASWAMY, V. (2004a) Co ‐ Creation Experiences: the Next Practice in Value Creation. Journal of Interactive Marketing, v. 18, n. 3, p. 5-14.

QIAN, B. (2006) Expectation, Service Quality, and Satisfaction in Higher Education: School of Management Strategic Marketing Group. MSc Theses (School of Management: Master of Science). Supervisor: Paul Baines. Cranfield University, p. 1-95, September.

RAY, S.; KIM, S. S.; MORRIS, J. G. (2012) Research Note-Online Users' Switching Costs: Their Nature and Formation. Information Systems Research, v. 23, n. 1, p. 197-213.

RAMASWAMY, V. (2009a) Leading The Transformation To Co-Creation Of Value. Strategy & Leardship, Emerald Group Publishing Limited, v. 37, n. 2, p. 32-37.

RIBEIRO, H. C. M.; TAVARES, V. C. M.; COSTA, B. K. (2016) Cocriação de valor: uma bibliometria de 2000 a 2014. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v. 9, n. 1.

RICHINS, M. L. (1994) Value things. the public and private meanings of possessions. Journal of Consumer Research. December, Chicago, v. 21, n. 3, p. 504-521.

RIBEIRO, M. (1999) Universidade brasileira pós-moderna: democratização x competência. Manaus: Universidade do Amazonas.

ROMERO, D.; MOLINA, A. (2011) Collaborative networked organisations and customer communities: value co-creation and coinnovation in the networking era. Production Planning & Control, v. 22, n. 56, 447-472.

SANTIAGO, M.; COUTINHO, O. (2013) Debate sobre o papel do espaço de ensino do design no contexto contemporâneo. Notas de aula. Escola do Design – Universidade do Estado de Minas Gerais.

SARACENI, S. (2015) Cocriação de valor no relacionamento empresa-cliente: um estudo exploratório / Sandra Saraceni. – São Paulo, 210 p.

SIERRA, J. (2009) Shared Responsibility and Student Learning Ensuring a Favorable Educational Experience. Journal of Marketing Education. v. XX, n. X.

SILVA, M. (2003) Educação na Cibercultura: O Desafio Comunicacional do Professor Presencial e Online. Revista FAEEBA, v. 12, n. 20, p. 261-271.

SLATER, S. F.; OLSON, E. M. (2000) Strategy Type and Performance: The Influence of Sales Force Management. Strategic Management Journal, v. 21, p. 813-829.

SRIVASTAVA, R. K.; SHERVANI, T. A.; FAHEY L. (1998) Market-Based Assets and Shareholder Value: A Framework for Analysis. Journal of Marketing, v. 62, p. 2-18.

VARGO, S. L.; MAGLIO, P. P.; AKAKA, M. A. (2008) On Value and Value Co-Creation: A Service Systems and Service Logic Perspective. European Management Journal, v. 26, n. 1, p. 145-152.

VARGO, S. L. (2008) Customer Integration and Value Creation: Paradigmatic Traps and perspectives. Journal of Service Research, v. 11, n. 2, p. 211-215.

VARGO, S. L.; MORGAN, F. W. (2005) Services in Society and Academic Thought: An Historical Analysis. Journal of Macromarketing, v. 25, n. 1, p. 42-53.

VARGO, S. L.; LUSCH, R. F.; MORGAN, F. W. (2006) Historical Perspectives on Service-Dominant Logic. In: LUSCH, R. F.; VARGO, S. L. (Editors). The Service-Dominant Logic of Marketing: Dialog, Debate, and Directions. New York: M. E. Sharpe, p. 29-42.

VARGO, S. L.; LUSCH, R. F. (2004) Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, v. 68, p. 1-17.

WITELL, L.; KRISTENSSON, P.; GUSTAFSSON, A.; LÖFGREN, M. (2011) Idea generation: customer co-creation versus traditional market research techniques. Journal of Service Management, v. 22, n. 2, p. 140-159.

WOODRUFF, R. B.; FLINT, D. J. (2006) Marketing’s service-dominant logic and customer value. The service-dominant logic of marketing: Dialog, debate, and directions, p. 183-195.

YOUNG, M. R. (2005) The Motivational Effects of the Classroom Environment in Facilitating Self-Regulated Learning. Journal of Marketing Education, v. 27, n. 1, p. 25-40.

Most read articles by the same author(s)

فروشگاه اینترنتی