Corporate social responsibility in times of crisis: business actions during the COVID-19 pandemic

Main Article Content

Luiz Henrique Vieira da Silva
Cibele Roberta Sugahara
Denise Helena Lombardo Ferreira
صندلی اداری

Abstract

Between the years 2019 and 2020, humanity was affected by one of the most serious pandemics in recent history, caused by the severe acute respiratory syndrome virus 2 (SARS-CoV-2). The socioeconomic tragedy required the complete mobilization of governments, companies, and other organizations to contain and combat the disease. Shedding light on the role of companies, this article set out to analyze, through descriptive, qualitative and documentary research, the various manifestations of Corporate Social Responsibility in Brazilian companies during the pandemic, with the Agenda 2030 as a backdrop for Sustainable Development and related initiatives. It became evident that, while on the one hand, organizations are strongly invited to act in the containment of world events harmful to human life, by extension, socially responsible companies must bear the commitment to work together to mitigate the impacts of climate change and to eradicating hunger and poverty, equally urgent and necessary demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Luiz Henrique Vieira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas.

Pontifical Catholic University of Campinas (PUC-Campinas).  (PUCCAMP). São Paulo / Brazil.

Master's student in Sustainability at the Pontifical Catholic University of Campinas -PUC-Campinas.

vieiraluiz77@gmail.com

 

Cibele Roberta Sugahara, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

PhD in Information Science - University of São Paulo (USP) - Brazil.

Pontifical Catholic University of Campinas (PUC-Campinas). São Paulo / Brazil.

Researcher at the Master of Science in Sustainability and Professor in Business at PUC-Campinas.

cibelesu@puc-campinas.edu.br

Denise Helena Lombardo Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

PhD in Mathematics Education - State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP) - Brazil.

Pontifical Catholic University of Campinas (PUC-Campinas). São Paulo / Brazil.

Researcher at the Master of Science in Sustainability and Professor in Business at PUC-Campinas.

lombardo@puc-campinas.edu.br

References

Abramovay, R. (2012). Muito além da Economia Verde. São Paulo: Ed. Abril.

Azim, M. T. (2016). Responsabilidade Social Corporativa e comportamento do funcionário: papel mediador do compromisso organizacional. Revista Brasileira de Gestão e Negócios, São Paulo, 18(60), 207-225. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-48922016000200207&lng=en&nrm=iso, on 15/03/2020. DOI: https://doi.org/10.7819/rbgn.v18i60.2319

Baraibar-Diez, E., & Sotorrio, L. L. (2018). O efeito mediador da transparência na relação entre responsabilidade social corporativa e reputação corporativa. Revista Brasileira de Gestão e Negócios, São Paulo, 20(1), 5-21. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-48922018000100005&lng=en&nrm=iso, on 15/03/2020. DOI: https://doi.org/10.7819/rbgn.v20i1.3600

Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39–48. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000768139190005G, on 24/03/2020. DOI: https://doi.org/10.1016/0007-6813(91).90005-G

Castro, A. E., Campos, S. A. P., & Trevisan, M. (2018). A Institucionalização (Ou Banalização). da Sustentabilidade Organizacional à Luz da Teoria Crítica. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 12(3), 110-123. Retrieved from: https://periodicos.uff.br/pca/article/view/12552, on 23/03/2020. DOI: https://doi.org/10.12712/rpca.v12i3.12552

Cavalcanti, C. (2010). Concepções da economia ecológica: suas relações com a economia dominante e a economia ambiental. Estudos Avançados, 24(68), 53-67. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142010000100007, on 13/05/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142010000100007

Conselho Federal de Administração. (2014). Responsabilidade Social empresarial. Retrieved from: http://www.cfa.org.br/acoes-cfa/artigos/usuar”os/responsabilidade-social-empresarial, on 30/05/2019.

Daly, H. E. (2004). Crescimento sustentável? Não, obrigado. Ambiente & Sociedade, Campinas, 7(2), 197-202. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2004000200012&lng=en&nrm=iso, on 07/05/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-753X2004000200012

De Moraes, N. R., Marques, A. R. Dos S., Hamada, C. Dos S., & Ruiz, S. C. M. (2017). Responsabilidade social empresarial, dever ou ética? Conceitos, evolução e abordagens. Aturá - Revista Pan-Amazônica de Comunicação, 1(3), 235-256. Retrieved from: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/atura/article/view/4517, on 22/03/2020.

Dowbor, L. (2017). A era do capital improdutivo. São Paulo: Autonomia Literária.

Elkington, J. (2012). Sustentabilidade – Canibais com garfo e faca. São Paulo: M.Books.

Estadão. (2020). Em tempos de coronavírus o valor da solidariedade. Retrieved from: https://marsemfim.com.br/em-tempos-de-coronavirus-o-valor-da-solidariedade/, on 01/04/2020.

Freitas, A. R. R., Napimoga, M., & Donalisio, M. R. (2020). Análise da gravidade da pandemia de Covid-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, 29(2, e2020119. Retrieved from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-96222020000200900, on 13/05/2020. DOI: https://doi.org/10.5123/s1679-49742020000200008

Grossi, M. (2020). Especial - COVID-19 e o futuro que queremos. Retrieved from: https://www.plurale.com.br/site/noticias-detalhes.php?cod=17483&codSecao=28&q=ESPECIAL+CORONAV%C3%8DRUS+-+COVID-19+e+o+futuro+que+queremos&bsc=ativar, on 01/04/2020.

Grupo de Institutos Fundações e Empresas. (2020a). Investimento Social Privado. Retrieved from: https://gife.org.br/investimento-social-privado/, on 31/01/2020.

Grupo de Institutos Fundações e Empresas. (2020b). Coordenação de ações da filantropia e do investimento social em resposta à crise. Retrieved from: https://emergenciacovid19.gife.org.br/?fbclid=IwAR3K22gLpEV01KD92tkYORzTfVqUZyZ61u3r1gfgksldIsLwFhc4cZN6ijs, on 01/04/2020.

Guimarães, H. W. M. (1984). Responsabilidade social da empresa: uma visão histórica de sua problemática. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 24(4), 211-219. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75901984000400031&lng=en&nrm=iso, on 13/05/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901984000400031

Instituto Ethos. (2020). O Instituto. Retrieved from: https://www.ethos.org.br/conteudo/posicionamentos/ethos-faz-apelo-a-reponsabilidade-social-empresarial/?fbclid=IwAR3_1w8pLnPsXbDGjOYrALqhegf5Fj2RiFLzPzK4DW7NiybKW5Ye8AiHEe4, on 02/04/2020.

Jornal da USP. (2020). COVID-19 teria tido menos impacto no Brasil se a Agenda 2030 tivesse avançado. Retrieved from: https://jornal.usp.br/atualidades/covid-19-teria-tido-menos-impacto-no-brasil-se-a-agenda-2030-tivesse-avancado/, on 07/05/2020.

Kamiya, A. S. M., Hernandez, J. M. C., Xavier, A. K. S., & Ramos, D. B. (2018). A importância do apego à marca para o engajamento em causas de Responsabilidade Social Corporativa. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 58(6), 564-575. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75902018000600564&lng=pt&nrm=iso, on 15/03/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0034-759020180605

Kramer, M. R. (2007). Why Robert Reich Is Wrong About Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review. Retrieved from: https://hbr.org/2007/09/why-robert-reich-is-wrong-abou, on 23/03/2020.

Melo, M. F. S., Yaryd, R. T., Souza, R. C., & Campos-Silva, W. L. (2017). Responsabilidade Social Corporativa e Competitividade: uma análise bibliométrica da evolução do tema. Revista Metropolitana de Sustentabilidade, 7(2), 115-133. Retrieved from: http://www.revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/1239, on 01/04/2020.

Mohr, L., Webb, D., & Harris, K. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45-72, 2001. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/23860071?seq=1, on 22/03/2020.

Nações Unidas Brasil. (2015). Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Retrieved from: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/, on 07/04/2020.

Nações Unidas Brasil. (2020a). Pacto Global sugere respostas das empresas à COVID-19. Retrieved from: https://nacoesunidas.org/pacto-global-sugere-respostas-das-empresas-a-covid-19/?fbclid=IwAR11nXVOv7Oiy-jICWEc5HyJ98lS5S-Tmwevyq883AT5bpbdUeLigCpSbaE, on 31/03/2020.

Nações Unidas Brasil. (2020b). Pacto Global discute importância do saneamento básico na luta contra o novo coronavírus. Retrieved from: https://nacoesunidas.org/pacto-global-discute-importancia-do-saneamento-basico-na-luta-contra-o-novo-coronavirus/, on 29/04/2020.

Nações Unidas Brasil. (2020c). Pandemia pode prejudicar acesso de mulheres a contraceptivos, alerta UNFPA. Retrieved from: https://nacoesunidas.org/pandemia-pode-prejudicar-acesso-de-mulheres-a-contraceptivos-alerta-unfpa/, on 29/04/2020.

Park, W., Macinnis, D., Priester, J., Eisingerich, A., & Iacobucci, D. (2010). Brand Attachment and Brand Attitude Strength: Conceptual and Empirical Differentiation of Two Critical Brand Equity Drivers. Journal of Marketing, (74), 1-17. Retrieved from: http://www2.owen.vanderbilt.edu/dawn.iacobucci/articles/JM2010-brands-w-CW-Joe.pdf, on 22/03/2019.

Perrings, C., Levin, S., & Daszak, P. (2018). The Economics of Infectious Disease, Trade and Pandemic Risk. EcoHealth, 15, 241–243. Retrieved from: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10393-018-1347-0#citeas, on 23/03/2020. DOI: https://doi.org/10.1007/s10393-018-1347-0

Rede Brasil do Pacto Global. (2020a). Pacto contra a COVID-19. Retrieved from: https://www.pactoglobal.org.br/pg/pacto-contra-covid-19, on 21/03/2020.

Rede Brasil do Pacto Global. (2020b). COVID-19 – Como as empresas estão enfrentando a pandemia. Retrieved from: http://materiais.pactoglobal.org.br/guia-para-ceos?fbclid=IwAR192Jf863bY0dQ-TtFYjG0B3IJiUZam42PBKx_4t0XBFXEc7lDcyESDurc, on 03/05/2020.

Rede Brasil do Pacto Global. (2020c). Guia para CEOs - Como liderar na crise da Covid-19. Retrieved from: http://pactoglobal.rds.land/guia-para-ceos, on 31/03/2020.

Richardson, R. J. (2007). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas.

Savitz, A., & Weber, K. (2007). The Triple Bottom Line: how today's best-run companies are achieving economic, social and environmental success. San Francisco: John Wiley.

Sen, A. (2010). Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia de Bolso.

Severino, A. J. (2016). Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez.

Silva, E. L., & Menezes, E. M. (2000). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis. Laboratório de ensino a distância da UFSC.

Sousa Filho, J. M., Wanderley, L. S. O., Gómez, C. P., & Farache, F. (2010). Strategic corporate social responsibility management for competitive advantage. BAR, Brazilian Administration Review, Curitiba, 7(3), 294-309. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-76922010000300006&lng=en&nrm=iso, on 13/05/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-76922010000300006

United Nations. (2015). Sustainable Development Goals. 2015. Retrieved from: https://sustainabledevelopment.un.org/sdgs, on 20/05/2020.

United Nations. (2020). Shared responsibility, global solidarity: Responding to the socio-economic impacts of COVID-19. 2020. Retrieved from: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/sg_report_socio-economic_impact_of_covid19.pdf, on 20/05/2020.

World Comission on Enviroment and Development. (1987). Our Common Future: The World Commission on Environment and Development. Oxford: Oxford University Press.

فروشگاه اینترنتی