Periodicity.: July - September 2015
e-ISSN......: 2236-269X
Cover Image

The role of innovation in the competitiveness of brazilian organic products

Adriana Miniussi, Paolo Edoardo Coti-Zelati, Davi Lucas Arruda de Araújo

Abstract


This research aimed at identifying the influence of the innovation in the competitiveness of organic agriculture and food industries in Brazil, seeking to create adhesion between a review of the literature and an empirical research about the strategies for innovation and competitiveness in the area. The trend in the globalized market indicates favorable prospects for organic food industries and, for this reason, they have realized the need for restructuration in order to meet the demands. The food industry has been searching for market differentials in order to add value to their products and make profit. As for the methodology, an exploratory research conducted with 54 managers of companies in the organic food sector, the result noted was that innovation had a positive influence over the competitiveness of organic products and that the research confirmed the theoretical base, showing that companies should focus on innovation in order to generate competitive advantages.

Keywords


Innovation; Competitiveness; Agribusiness; Organic Products

Full Text:

PDF HTML

References


AAKER, D. A. (1991) Managing brand equity. New York: Free Press.

BARNEY, J. B.; HESTERLY, W. S. (2012) Strategic management and competitive advantage. New York: Pearson.

BLAIKIE, N. (2009) Designing social research. West Sussex: John Wiley & Sons.

BUAINAIN, A. M.; BATALHA, M. O. (2007) Cadeia produtiva de produtos Orgânicos. Série Agronegócios-MAPA, n. 5, p. 1-108.

BIGNETTI, L. P. (2002) O processo de inovação em empresas intensivas em conhecimento. Revista de Administração Contemporânea, v. 6, n. 3, p. 33-53.

CASSIOLATO, J. E. (2004) Interação, aprendizado e cooperação tecnológica. RedIberoamericana de Indicadores de Ciência y Tecnologia, p. 1-21.

COTI-ZELATI, P. E.; BATAGLIA W. (2012) O papel da imitação no processo de inovação: um estudo do setor agroindustrial. XV Seminário em Administração, São Paulo, SP: USP.

FURTADO, J. (2004) Padrões de inovação na indústria brasileira. Seminário Ciência, Tecnologia e Inovação na Agenda do Desenvolvimento, São Paulo, SP: IFHC.

GIL, J. M.; GRACIA, A.; SANCHÉZ, M. (2000) Market segmentation and willingness to pay for organic products in Spain. International Food and Agribusiness Management Review, v. 3, n. 2, p. 207-226.

GONCHAROV, V. D.; RAU, V. V. (2009) Innovation activity in branches of Russia´s agroindustrial sector. Russian Economic Development, v. 20, n. 5, p. 507-509.

GUEVARA, C. D. A. (2008) Inovações tecnológicas na agroindústria da cana-de-açúcar no Brasil. XXVII Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Rio de Janeiro, RJ: ENEGEP.

GUNDERSON, M. A.; BOEHLJE, M. D.; NEVES, M. F.; SONKA, S. T. (2014) Agribusiness organization and management. In: VAN ALFEN, N. K. (Ed.). Encyclopedia of agriculture and food systems (p. 51-70). San Diego: Elsevier.

HAIR JR., J. F.; BLACK, W. C.; BABIN, B. J.; ANDERSON, R. E. (2010) Multivariate data analysis. New York: Pearson.

I-UMA. INSTITUTO UNIVERSAL DE MARKETING EM AGRIBUSINESS. (2013) Mercado orgânico brasileiro fatura R$ 1,5 bilhão em 2012, apresentando crescimento. Taken on 1st September 2014. Web site: http://i-uma.edu.br/blog/2013/05/mercado-organico-brasileiro-fatura-r-15-bilhao-em-2012-apresentando-crescimento/.

JIMÉNEZ-JIMENEZ, D.; VALLE, R. S.; HERNANDEZ-ESPALLARDO, M. (2008) Fostering innovation: the role of market orientation and organizational learning. European Journal of Innovation Management, v. 11, n. 3, p. 392-401.

MADAIL, J. C. M.; BELARMINO, L. C.; BINI, D. A. (2011) Evolução da produção e mercado de produtos orgânicos no Brasil e no Mundo. Revista Científica Ajes, v. 2, n. 3, p. 1-9.

MIRANDA, E. C.; FIGUEIREDO, P. N. (2010) Dinâmica da acumulação de capacidades Inovadoras: evidências de empresas de software no Rio de Janeiro e em São Paulo. Revista de Administração de Empresas, v. 50, n. 1, p. 75-93.

MORAES, C. A.; ZILBER, M. A. (2004) Estratégia e vantagem competitiva: um estudo do setor petroquímico brasileiro. Revista de Administração Mackenzie, v. 5, n. 1, p. 166-195.

PINSONNEAULT, A.; KRAEMER, K. L. (1993) Survey research in management information system: an assessment. Journal of Management Information System, v. 10, n. 2, p. 75-105.

PORTER, M. E. (1980) Competitive strategy. New York: Free Press.

PORTER, M. E. (1996) What is strategy? Harvard Business Review, v. 74, n. 6, p. 61-78.

RÉVILLION, J. P. P.; PADULA, A. D.; FEDERIZZI, L. C.; MARTINELLI JR., O.; MANGEMATIN, V. (2004) Estudo do processo de inovação tecnológica no setor agroindustrial: estudos de caso na cadeia produtiva de leite fluido no sistema setorial de inovação da França. Revista de Administração Contemporânea, v. 8, n. 3, p. 75-98.

SCHUMPETER, J. A. (1934) The theory of economic development. London: Transaction Publishers.

TIDD, J.; BESSANT, J.; PAVITT, K. (1997) Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. West Sussex: John Wiley & Sons.

VERGARA, S. C. (2010) Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas.




DOI: http://dx.doi.org/10.14807/ijmp.v6i3.315

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



LIBRARIES BY

Logo Gaudeamus

Logo INDIANA

Logo CHENG KUNG

Logo UTEP

Logo MOBIUS

Logo UNIVEM

Logo Kennedy

Logo Columbia

Logo UCS

Logo MSG/UFF

Logo OPT

Logo Biblioteca Professor Milton Cabral Moreira

Logo UFL

Logo ULRICHSWEB

Logo UNISA